Economie
e-Factura, ce spun contabilii despre problemele apărute
Pe lângă suita de noi taxe și impozite aplicate operatorilor economici și plătitorilor de TVA de la 1 ianuarie, anul a debutat și cu un haos general în mandatarea sistemului RO e-Factura.
Contabilii sunt în prezent complet copleșiți de situație, încercând să suplinească prin sfaturi și postări pe rețelele de socializare, lipsa de informare prealabilă completă și timpurie pe care ar fi trebuit să o facă Autoritatea Națională de Administrare Fiscală și Ministerul Finanțelor.
Nicoleta Banciu este expert contabil și administrator al unui grup dedicat de Facebook cu peste 34.000 de utilizatori unde oameni de rând care au de-a face cu sistemul RO e-Factura cer zilnic ajutorul contabililor activi pe grup pentru a naviga sistemul informatic și a prezentat jurnaliștilor Ziare.com doar câteva dintre situațiile în care mecanismul gândit de ANAF nu reușește să facă față cererilor.
De la probleme tehnice de navigare a Spațiului Privat Virtual (SPV) la anumite cazuri specifice care pur și simplu nu au fost integrate în sistem, lăsând în aer întregi categorii de contribuabili, până la cadrul legislativ care nu le permite oamenilor să înțeleagă când sunt sau nu pasibili de amendă în cazul unei abateri sau a unei lacune tehnice a platformei, realitatea de la firul ierbii a sistemului RO e-Factura este radical diferită de cea a guvernanților. În timp ce, pe 8 ianuarie, contabilii sfătuiau mii de oameni online cum să depășească diferite probleme tehnice cu care se confruntau pe platforma ANAF, Ministrul Finanțelor Marcel Boloș lăuda numărul record de facturi înregistrate până în prezent.
Sistemul național de facturare electronică din România a devenit obligatoriu pentru toate persoanele impozabile stabilite în țară, indiferent de statutul lor de plătitori de TVA, pentru toate tranzacțiile efectuate pe teritoriul României, cu câteva excepții minore.
Din 1 ianuarie 2024, operatorii economici, inclusiv cei ne-stabiliți în România, dar înregistrați în scopuri de TVA, trebuie să transmită facturile în sistemul e-Factura. Facturile trebuie transmise în termen de 5 zile lucrătoare de la emitere, respectând termenul limită de emitere a facturilor conform legislației. Începând cu 1 iulie 2024, vor fi aplicate sancțiuni specifice destinatarilor facturilor electronice: în relațiile comerciale B2B, nu pot înregistra facturi nedeclarate în e-Factura, iar în relațiile cu sectorul public (B2G), nu pot efectua plăți pe baza acestor facturi.
„De când a fost introdus SPV-ul (n.r. Spațiu Privat Virtual, pe platforma ANAF), noi, contabilii, ne plângem de disfuncționalitatea site-urilor ANAF. Nu mai rezistăm. Jumătate din contabili își pun deja problema să renunțe. Vă dați seama ce înseamnă 50% din contabili din România să renunțe la meserie?”, a declarat pentru Ziare.com Nicoleta Banciu, expert contabil și administrator al unui grup dedicat de Facebook cu peste 34.000 de utilizatori unde oameni de rând care au de-a face cu sistemul RO e-Factura cer zilnic ajutorul contabililor activi pe grup pentru a naviga sistemul informatic.
Prima problemă, potrivit expertului contabil, este faptul că Ministerul Finanțelor și ANAF nu s-au ocupat de o campanie corectă și completă de informare în sens practic.
În pofida ghidurilor care au fost publicate în luna decembrie, cu mai puțin de o lună înainte de intrarea oficială în vigoare a sistemului pentru contribuabili și înregistrare a facturilor business-to-business, experții contabili și operatorii economici care au încercat să folosească resursele oferite de Ministerul Finanțelor și Autoritatea Națională de Administrare Fiscală nu au găsit în aceste resurse altceva decât informații generale, pași de utilizare a platformei în sens elementar și nicio clarificare cu privire la posibilele situații specifice care pot apărea în proces.
„Ați văzut înregistrarea făcută de Ministerul de Finanțe și de ANAF pentru a ghida oamenii să se înregistreze în SPV?”, întreabă Nicoleta Banciu.
Singurul material video explicativ oferit de ANAF pentru a însoți contribuabilii în înregistrarea SPV este un tutorial greu de parcurs din cauza calității tehnice și rezoluției precare. „Dacă noi, contabilii, nu interveneam pe grupul acesta, ar fi fost și mai mult haos. Cu toate acestea, nu mai rezistăm. O informare mai proastă decât aceasta la nivel de comunicare cu publicul nu a putut să existe”, explică Nicoleta Banciu.
Aceasta povestește că mai mulți clienți se temeau de închisoare și de amenzi dacă nu vor reuși să facă o transmitere corectă a facturilor electronice și atât ei, cât și colegilor, le-a fost cerut ajutorul în masă încă de la finalul lunii decembrie.
Probleme de interpretare a cadrului legislativ pentru RO e-Factura
Legea nr. 296/2023 impune extinderea sistemului RO e-Factura la toate tranzacțiile impozabile din România, valabilă din 1 ianuarie 2024. Conform noilor reglementări, toate companiile din România, precum și cele străine înregistrate pentru TVA în România, sunt obligate să înregistreze toate facturile emise pentru tranzacțiile impozabile în sistemul RO e-Factura. Există trei date cruciale de reținut: 1 ianuarie, 1 aprilie și 1 iulie 2024. După 1 iulie 2024, emiterea electronică a facturilor va fi singura metodă legală de facturare pentru companiile din România.