Declarația zilei
Copiii care au abandonat
O situație alarmantă, care poate duce la o adevărată bombă socială în următoarele decenii, dacă statul român nu ia măsuri urgente - peste 60.000 de copii care s-au înscris în 2012 în clasa I, nu au mai ajuns la examenul maturității, după cei 12 ani de studiu obligatoriu prin lege!
Acest absenteism la Bacalaureat sau această diferență de peste 60.000 de elevi, este echivalentul a 2.400 de clase cu câte 25 de elevi.
Suntem un popor al contrastelor, o societate care, din păcate, nu mai convinge noile generații să urmeze calea normală spre împlinirea profesională. Cauzele sunt multiple, de la gradul de sărăcie în rândul copiilor, ai căror părinți nu își permit să îi susțină în anii de studiu, până la exemplele cotidiene pe care rețelele sociale și mass-media le promovează. Pe termen lung, însă, acest fenomen va duce la creșterea infracționalității și scăderea numărului de profesioniști, statistici care se vor traduce într-un colaps generalizat al societății.
Potrivit EduPedu, procentul de 30% dintre elevii care nu au o finalitate după cei 12 ani de studiu obligatoriu este în continuă creștere de la un an la altul.
Abandonul școlar timpuriu este deosebit de ridicat în rândul elevilor rromi. Doar 22% dintre tinerii rromi cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani au absolvit învățământul secundar superior, față de 83,3% în populația totală (Agenția pentru drepturi fundamentale, 2022).
De asemenea, disparitățile dintre zonele urbane (4,5%) și cele rurale (23,2%) în ceea ce privește rata părăsirii timpurii a educației și formării sunt substanțiale. Un studiu recent realizat de World Vision Romania arata ca 1 din 10 copii cu varsta scolara obligatorie din mediul rural nu frecventează în prezent nici o instituție de învățământ.
Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, adoptat în decembrie 2021, este una dintre cele mai importante măsuri educaționale din PNRR. În martie 2022, Ministerul Educației a anunțat o listă a școlilor eligibile pentru a participa la program.
În cadrul Planului, cel puțin 2.500 de școli primare și secundare finanțate din fonduri publice, cu mulți studenți cu risc ridicat sau mediu de abandon școlar, vor primi granturi de până la 200 000 EUR.
Cu acest sprijin financiar, aceste școli pot lansa activități educaționale și de sprijin, cum ar fi cursuri de remediere, activități post-școlare, activități în aer liber, angajarea consilierilor școlari și a mediatorilor (în comunitățile de romi) sau achiziționarea de echipamente IT.
În plus, programul ar trebui să ajute mai mulți elevi să finalizeze învățământul secundar inferior și să participe la evaluarea națională pentru absolvenții de clasa a VIII-a, precum și să intre cu succes în învățământul secundar superior.
Corina Crețu