Economie

10 schimbări pentru RCA

Este vorba despre cel mai amplu set de măsuri anunțat în ultimii ani pentru piața asigurărilor obligatorii RCA. Unele ar putea și să ducă la prețuri mai mici pentru cei mai mulți șoferi.  

Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF, a fost invitatul Ștefanei Todică la emisiunea iBani, unde a explicat ce noutăți se pregatesc.

De exemplu, ar urma să se introducă franșiză și pentru RCA, într-un mod similar cu cel de la CASCO. Pentru ca polița să fie mai ieftină, șoferul se angajează să plătească o parte din reparație, în caz de accident.

În această situație, acum șoferul scăde cu două clase în sistemul bonus malus, iar preţul asigurării crește. Ce propune ASF este ca persoana respectivă să poată plăti o răscumpărare, adică o taxă în plus, pentru a nu crește preţul poliței. Clasa de bonus malus și istoricul nu se modifică.

Pe de altă parte, sistemul acesta are acum un singur criteriu, dacă un șofer provoacă un accident sau nu. Autoritățile vor să se ia mai multe lucruri în considerare, astfel că pentru unii ar putea și să crească considerabil prețul poliței.

Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF: „Astăzi este un singur criteriu, respectiv dacă ai avut sau nu un eveniment rutier din vina ta și a fost deschis un dosar de daună. Ceea ce avem în vedere este lărgirea bazei listei de criterii pe care să le luăm în considerare într-un nou model de sistem al sistemului bonus-malus, astfel încât să putem face diferențierea și între cei care au produs vătămări corporale versus cei care au produs doar pagube materiale, între cei care au circulat și au fost prinși sub influența băuturilor alcoolice sau a substanțelor interzise. Și mai sunt și altele. Chiar și a avea un comportament neadecvat în trafic, care se va reflecta practic în istoricul de a mers de circulație”.

O altă noutate: se va putea suspenda pentru o perioadă polița RCA. Dacă cineva folosește doar sezonier masina, va putea cere firmei de asigurare să suspende polița, cu 5 zile înainte. Se poate pentru cel puțin o lună, iar perioada maximă nu poate fi mai mare decât perioada rămasă din poliță.

Pe de altă parte, firmele de asigurare vor fi obligate să accepte plata în rate, chiar și lunare, nu doar trimestriale sau semestriale.

Și se anunța modificări și pentru reparațiile în regie proprie.

Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF: „Ceea ce ne dorim și ceea ce vrem să introducem ca regulă este ca în cazul în care vehiculul are avarii majore sau considerate periculoase pentru a reintra în trafic, așa cum ele sunt definite prin legislația aferentă inspecției tehnice periodice, totuși să nu fie făcută plata acelei despăgubiri fără prezentarea, la asigurătorul ce face plata, a unor documente prin care să ateste efectuarea reparației. Știm foarte bine că e un grad destul de mare,o pondere mare a mașinilor neconforme care sunt în trafic.”

Reprezentanții ASF spun că aceste măsuri ar putea suferi modificări, însă discuțiile în Parlament sunt pe ultima sută de metri, astfel că ar putea să între în vigoare în cateva luni.

În ceea ce privește riscul de a avea un nou faliment pe piața asigurărilor obligatorii, Sorin Mititelu a declarat: „Ceea ce vă pot spune, în momentul acesta, este că în piața asigurărilor din România, din perspectiva solvabilității și a lichidității, probabil că stăm cel mai bine comparativ cu ce aveam în piața aceasta în ultimii 10-15 ani. Avem jucători maturi, jucători cu prezență regională și chiar la nivel internațional, extins cu expertiză și cu bune practici în piața de asigurări. Astfel că există, să spunem, un confort relativ ridicat și nu ne va mai pune, într-un orizont de timp, să spunem, pe care îl putem estima în momentul de față, în situațiile anterioare.”

Cele 10 schimbări anunțate:

 

1. Suspendarea poliței RCA

2. Plata în rate lunare/trimestriale/semestriale

3. Certificate de daunalitate

4. Regie proprie

5. Montarea camerelor video în trafic

6. Contravenții mai mari

7. Criterii noi pentru sistemul bonus-malus

8. Răscumpărarea

9. Franșiză

10. Ghid de conduită

 

Vizualizări: 138

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Economie:

Citește și: