Comunitate
Ce-mi făcuși, Preafericite?
![](/img/zoom_in.png)
Aseară l-am văzut și auzit pe ministrul Vela relaxat și puțin arogant, care ne-a spus că nu ne mai dă o ordonanță, ci ne anunță că a încheiat un document cu Înalt Preafercitul Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane. Mai pe scurt, omul Guvernului Orban ne anunța cât putea el de oficial că Paștele nu mai este cum știam noi, în prima Duminică după Florii, ci în Joia Patimilor.
Am crezut că nu aud eu bine, dar Vela s-a apucat să detalieze cum s-a angajat Preafericitul Daniel că va sluji împreună cu toată preoțimea din România, Paștele (adică acea bucătura de pâine stropită cu aghiasmă și vin roșu căreia îi mai zice și anafură) chiar în noaptea de Joia Mare.
După ce-și vor termina ei treaba, conform acelui document despre care cred și acum că e semnat de un popă chefliu care a stat prea mult în post și s-a cinstit cu vinul de Precestanie, Paștele va fi "distribuit", ca orice alt produs alimentar, în zilele de Vinerea Mare și Sâmbăta Învierii, pe bază de tabel unde va trebui să scriem parohia din care facem parte și cine știe ce alte gogomănii.
Dar ce vă e frică bre?! Că se va face speculă și cu sfintele Paște, așa cum s-a făcut cu măștile și cu mânușile chirurgicale?!
Deși am văzut o fotocopie a actului invocat de ministrul Vela, eu continui să nu cred că Preafericitul ne-a mutat Paștele în Joia Patimilor, pentru că de multe zeci de ani eu am fost la biserică în Duminica Paștelor, am luat anafura și am înghițit-o pe nemâncatelea, deși mai întâi ar fi trebuit să mă spovedesc așa cum scrie în Scriptură.
Pentru că nici în timpul războiului, când ne bombardau toți, nu s-a întâmplat să ne mute Paștele în Joia Patimilor, nu mă pot abține să întreb: Ce-mi făcuși, Preafericite?!
Este adevărat că în Joia Patimilor a fost Cina cea de Taină în care Iisus a mâncat cu cei 12 apostoli știind că va fi trădat, dar nu și de cine. Atunci a luat pâinea pe care a împărțit-o, spunându-le apostolilor că pâinea este trupul lui, iar paharul de vin roșu este sângele său ca semn al jertfei sale pentru noi, cei mulți.
Preafericitul ar trebui să-și arate fața și să ne explice dacă de atâta amar de ani am luat ca fraierii Paștele în ziua de Paști și nu l-am luat ca în Scriptură în ziua de Joia Patimilor sau invers, că nici nu mai știu cum e de fapt.
Oricum față de mine, un enoriaș umil, Prefericitul are datoria să răspundă la câteva întrebări:
1. Atâtea zeci de ani am luat anafura greșit? Și dacă da, de ce "supușii" domniei sale, preoții, m-au lăsat ca proasta în bâlci?
2. De ce a mutat în Joia Patimilor slujitul Paștelui dacă nici în stare de război nu s-a întâmplat acest lucru?
3. Cei care luau anafura Duminica înseamnă că de fapt luau firimiturile de la Cina cea de Taină care a avut loc în Joia Patimilor?
4. Cum să-l lași tu, Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române, pe ministrul Vela să anunțe un eveniment profund religios ca pe orarul de deplasare al vârsnicilor de peste 65 de ani?
5. Cum să mai cânte în case enoriașii Prohodul la înmormîntarea simbolică a lui Iisus în Vinerea Mare și cum să-și mai închipuie Sâmbăta Învierii, dacă pentru enoriașul de rând Paștele se începe cu anafura și ține trei zile? Adică în noua situație cam pe sâmbătă s-ar cam termina și cu Paștele?
6. Nu merităm și noi, credincioșii obișnuiți pe umerii cărora se sprijină biserica, o explicație de la Înaltul, ci doar de la Vela, care a luat totul ca pe o acțiune polițienescă pe care o va bifa peste câteva zile?
Mioara Dragalina
Vizualizări: 193
Trimite pe WhatsApp