Economie
Cresc prețurile la mașinile electrice
Echivalarea prețurilor mașinilor cu motoare termice cu a celor electrice este departe de a se realiza, cel puțin în următorii 10-20 de ani. Astfel, singurii care își pot permite să cumpere vehicule electrice sunt cei cu venituri foarte mari și, evident, stabile, având în vedere că aceste mașini au o durată scurtă de viață, din cauza costurilor exorbitante ale bateriilor. Cu toate subvențiile acordate de stat, care au și început să dispară, prețurile rămân inaccesibile pentru muritorii de rând.
Analiza prețurilor de pe piața mondială a mașinilor electrice, realizată de experții de la Agenția Internațională a Energiei (IEA), arată că acestea au rămas foarte sus, fiind absolut inaccesibile pentru marea majoritate a oamenilor. Optimismul IEA, care speră într-o accelerare a concurenței cu consecințe directe în reducerea prețurilor și a marjelor de profit ale producătorilor, este estompat însă de incertitudini precum prețurile volatile ale mărfurilor, blocajele lanțului de aprovizionare și capacitatea producătorilor de automobile de a produce suficiente modele electrice mai ieftine.
Consumatorii pieței de masă sunt de obicei mai sensibili la preț decât cumpărătorii bogați, susține IEA, subliniind că acest lucru este valabil nu numai în economiile emergente și în curs de dezvoltare, care au costuri relativ ridicate ale capitalului și venituri relativ scăzute ale gospodăriilor și ale afacerilor, dar și în economiile avansate.
”În Statele Unite, de exemplu, sondajele sugerează că accesibilitatea era principala preocupare pentru consumatorii care iau în considerare cumpărarea unui vehicul electric în 2023. Alte estimări arată că, chiar și printre consumatorii de SUV și camionete, doar 50% ar fi dispuși să cumpere unul peste 50.000 de dolari”, se arată într-o analiză a IEA.
Teoretic, mașinile electrice ar trebui să devină mai ieftine pe măsură ce prețurile bateriilor scad, concurența se intensifică, iar producătorii de automobile realizează economii de scară. În majoritatea cazurilor însă, electricele rămân în medie mai scumpe decât echivalentele clasice. În unele cazuri, având în vedere și inflația, prețul acestora a stagnat sau chiar a crescut moderat între 2018 și 2022. Bateriile mari pentru distanțe mai lungi cresc prețurile mașinilor, la fel și cele suplimentare opțiuni, echipamente, tehnologie digitală și caracteristici de lux care sunt adesea comercializate deasupra modelului de bază.
Potrivit IEA, creșterea prețului mediu, care, adăugat la lipsa modelelor disponibile în piețe second-hand, limitează potențialul de se adresa unor categorii mai largi de oameni. ”Tensiunea geopolitică, comerțul și întreruperile lanțului de aprovizionare, creșterea prețurilor bateriilor în 2022 față de 2021 și creșterea inflației au afectat în mod semnificativ potențialul de reduceri suplimentare ale costurilor”, se precizează în analiza IEA. În SUA, datorită intensificării concurenței, marjele de profit au scăzut la minimum posibil.
Astfel, Tesla a redus prețul modelului Y de la 65.000-70.000 dolari, la 45.000-55.000 de dolari, în timp ce prețurile bateriilor pentru acesta a scăzut cu doar 3.000 de dolari. Și așa prețurile au rămas aproape duble față de modelele clasice.
Mici și scumpe
În 2023, cele mai ieftine mașini electrice din Franța, de exemplu, aveau prețuri între 22.000 euro și 30.000 euro (Dacia Spring, Renault Twingo E-Tech, Smart EQ Fortwo), în timp ce cele mai vândute modele mici clasice erau disponibile între 10.000 euro și 20.000 euro (Renault Clio, Peugeot 208, Citroën C3, Dacia Sandero, Opel Corsa, Skoda Fabia). De la jumătatea anului 2024, vor fi acordate subvenții de până la 4.000 euro pentru mașinile electrice cu prețuri sub 47.000 euro, cu o subvenție suplimentară de până la 3.000 euro pentru gospodăriile cu venituri mai mici. În alte țări europene, mașinile electrice au rămas mult mai scumpe decât echivalentele clasice. În Polonia, doar câteva modele de mașini electrice ar putea fi găsite la prețuri competitive cu mașinile clasice în 2023, sub 35.000 euro. Peste 70% din vânzările de mașini electrice în 2023 au fost pentru SUV-uri, sau modele mari sau mai luxoase, comparativ cu mai puțin de 60% pentru mașinile cu motoare cu ardere internă, susține IEA.