Economie
Centurile de siguranță puteau salva viața minerilor
Faptul că minerii au fost transportați în mașini care nu erau prevăzute cu centuri de siguranță a contribuit decisiv la cele trei decese de la Cariera Jilț Sud.
Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a vorbit în ședința de guvern despre cauzele accidentului de muncă din 17 ianuarie.
“Principala cauză a fost că cele două echipe care s-au deplasat de la locul reparație la sediul carierei au fost îmbarcate într-un mijloc de transport marfă, mijloc care nu putea transporta persoanele, împreună cu echipamentele; acesta s-a răsturnat într-o pantă pe un drum foarte greu de practicat de acea mașină în acea perioadă.
Trei persoane au decedat, principala cauză fiind tocmai folosirea unui autovehicul de transport marfă pentru transportul persoanelor, fără absolut nicio protecție pentru persoanele care erau în acel autovehicul”, a spus ministrul Energiei.
Virgil Popescu a spus care sunt primele măsuri pe care le-a luat: “M-am deplasat în acea seară la carieră, la Târgu Jiu. Prima măsură dispusă a fost schimbarea directorului sucursale miniere, adică cel care răspunde de toate exploatările miniere din Complexul Energetic Oltenia, a directorului carierelor unităţii miniere Jilţ, adică cele două cariere Jilţ Sud unde s-a întâmplat accidentul și Jilţ Nord, precum și a șefului carierei Jilţ Sud. Corpul de control a venit imediat la Complexul Energetic Oltenia și a încheiat raportul preliminar.
În data de 23 ianuarie am cerut, așa cum ați spus și dumneavoastră, schimbarea din funcție a ultimilor doi membri ai directoratului Complexului Energetic Oltenia (CEO), a directorului general domnul Burlan și a domnului Negru. Acest lucru s-a produs prin eliberarea acestora din funcție în urmă cu două zile de către consiliul de supraveghere”.
Potrivit ministrului, mașinile din carierele miniere sunt mai vechi de 40 de ani. “De asemenea, s-au constatat deficiențe în cadrul CEO, deficiențe pentru care s-a dispus remedierea. Gradul de uzură al mașinilor și durata de viață de peste 40 de ani a majorității mașinilor care sunt folosite în CEO arată că nu se poate asigura fără îmbunătățiri funcționarea corectă a carierelor. Am dispus extinderea controlului pentru toate achizițiile de la CEO în paralel cu verificarea programelor de investiții, modul de plată a furnizorilor și termenelor de plată”, a spus Popescu.
O altă cauză a accidentului este starea drumurilor din carieră. “Drumurile - și vorbim de drumurile care nu se modifică, acolo unde sunt benzi staționare - ar trebui făcute în mod profesionist, ar trebui să fie pietruite, nu ar trebui spălate de ploi, devenind astfel impracticabile. Trebuie văzut ce investiții s-au făcut pentru aceste drumuri, pentru că este destul de clar că accidentul s-a produs în acea zonă, unde drumurile trebuia să reziste intemperiilor”.
Virgil Popescu a spus că vor mai urma și alte măsuri: “Am cerut schimbarea din funcție a directorului Direcției Comerciale și responsabililor de achiziții, pentru că trebuie văzut și cum au fost întocmite caietele de sarcini. Am cerut schimbarea din funcție a tuturor celor responsabili de reabilitarea drumurilor din cadrul Direcției de Investiții, pentru că, așa cum am mai spus, o altă cauză era starea proastă a drumurilor și se putea evita această tragedie, daca drumul era în regulă.
Am solicitat, de asemenea, schimbarea coordonatorului activității de protecție și securitate în muncă, pentru ca securitatea muncii care era formal făcută; dacă ar fi fost urmărita si bine făcută, nu am fi avut această tragedie
De asemenea, am considerat că este o gravă eroare de management ceea ce s-a întâmplat ca șeful de tură pe tura căruia s-a întâmplat această tragedie să fie promovat șef de carieră, odată cu schimbarea șefului de carieră, și am cerut, evident, eliberarea acestuia din această funcție.
Nu e normal să pui pe cineva, pe tura căruia s-a întâmplat această tragedie, șef peste toată cariera. Alte două persoane au fost identificate în nota preliminară a corpului de control - șeful de sector, șeful de secție -, direct implicați în activitatea de monitorizare a autovehiculelor cu sarcini de efectuare prestație în ziua accidentului.
Am solicitat noilor membri ai directoratului și Consiliului de supraveghere să remedieze de urgență condițiile de transport persoane cu sprijinul ITM-ului. La aceasta oră, este în procedură de verificare tot parcul auto închiriat și completarea acestuia ca să poată fi funcțional în condiții de siguranță”.