Economie
Unul din şase angajaţi români vor alt loc de muncă
Unul din şase angajaţi români ia în calcul schimbarea locului de muncă în următorul an, după ce inflaţia a erodat veniturile.
Numărul angajaţilor din România care vor să-şi schimbe locul de muncă creşte pe fondul inflaţiei, iar majoritatea (57%) respondenţilor spun că salariul le ajunge doar pentru cheltuielile de zi cu zi, arată un sondaj PwC. Aproape o treime consideră că diplomele formale nu sunt relevante pentru locul de muncă ocupat.
”Numărul angajaţilor din România care vor să-şi schimbe locul de muncă în următoarele 12 luni a crescut în 2023, 18% dintre respondenţii ediţiei curente a sondajului PwC Hopes & Fears Workforce exprimându-şi această intenţie, faţă de 16% în 2022. Cei mai predispuşi să-şi schimbe locul de muncă sunt tinerii din Generaţia Z, însemnând angajaţii cu vârste cuprinse între 18-26 de ani, respectiv 28% dintre ei, urmaţi de 22% dintre Millenials, cei cu vârste între 27 şi 42 de ani”, relevă sondajul.
În acest context, procentul angajaţilor din România cărora salariul le ajunge doar pentru cheltuielile curente a urcat de la 55%, la 57% în acest an, iar 13% spun că se descurcă greu să plătească facturile în fiecare lună. În acelaşi timp, a crescut uşor procentul angajaţilor care vor să ceară o mărire de salariu, de la 40% în 2022, la 41% anul acesta, în schimb s-a redus procentul celor care vor să ceară o promovare, de la 39%, la 31%. Pentru a-şi suplimenta veniturile, 10% dintre angajaţii din România spun că au un al doilea job, un procent mai mic decât cel la nivel global de 16%.
”Încetinirea creşterii economice şi inflaţia au erodat puterea de cumpărare la un nivel record pentru ultimul deceniu, afectând veniturile angajaţilor. Deşi companiile au făcut, în general, eforturi de a atenua prin majorări salariale impactul acestui context economic, creşterea continuă a preţurilor din ultimii doi ani i-a determinat pe mulţi angajaţi să ia în considerare schimbarea locului de muncă. Astfel, pe lângă impactul crizelor multiple asupra economiei care impun transformarea modelelor de business, companiile trebuie să-şi ajusteze politicile de resurse umane”, a declarat Dinu Bumbăcea, country managing partner, PwC România.
Consecinţa este că nivelul general de satisfacţie faţă de locul de muncă continuă să scadă. 53% dintre respondenţii locali se declară mulţumiţi, cu un punct procentual mai puţini decât anul trecut.
”Nivelul general de satisfacţie la locul de muncă a scăzut în comparaţie cu anii trecuţi din cauza multor factori. Problemele economice, războiul, incertitudinea sanitară şi socială din perioada pandemiei au amplificat anxietatea, epuizarea - ”burn out” şi în final nemulţumirea. Ce pot face companiile pentru a ajuta angajaţii şi a le câştiga ataşamentul: să dea o mai mare importanţă stării de bine, având o abordare bazată pe date. Sunt necesare multe analize în spatele deciziilor, dar important este ca tot mai multe organizaţii să conştientizeze schimbările şi să aibă o abordare diferită”, afirmă Daniel Anghel, partner, Tax, Legal and People Services Leader, PwC România.
Companiile au metode de recrutare învechite, iar angajaţii nu înţeleg urgenţa îmbunătăţirii competenţelor, arată sondajul.
Sondajul, aflat la a doua ediţie în România şi a patra la nivel global, a strâns răspunsuri de la aproape 54.000 de angajaţi din 46 de ţări şi teritorii, din care peste 500 din România